“seo-blocks” (CC BY-SA 2.0) af Paloma Gómez
Engang handlede søgemaskineoptimering af tekster om at fodre den med et enkelt søgeord. Sådan er det ikke mere. I dag er Googles søgemaskinealgoritmer opdateret og moderniseret til at give brugerne mere præcise resultater. Vi fortæller her om begrebet longtail keyword, og hvordan du finder dem.
SEO
Online virksomheder i dag er – eller burde være – meget opmærksomme på søgemaskineoptimering. Helt præcist handler søgeoptimering – også kaldet SEO- om at gøre en tekst så relevant for den målgruppe, man gerne vil ramme, at man kommer højt op i de mest relevante søgeresultater på Google hvilket https://stammer.dk/seo/ har lavet en ultimativ guide til. Det er særligt vigtigt, hvis man beskæftiger sig med markeder med hård konkurrence, da der i de tilfælde vil være mange virksomheder, der bruger de samme keywords. Engang var det nok bare at fokusere på et enkelt søgeord og så sørge for at de optrådte tilpas mange gang i teksten på de rigtige steder. Men Google handler om at give brugerne en god oplevelse, og derfor introducerede man i 2013 Google Hummingbird, som i højere grad kunne relatere søgeord til hinanden i et naturligt sprog og ifølge https://obsidian.dk/google-hummingbird/ gjorde det det nemmere for Google at forstå konteksten i en søgning. Denne ændring betød i praksis, at de såkaldte longtail keywords blev vigtigere for søgemaskineoptimeringsprocessen for virksomhederne – men hvad betyder det helt præcist?
“SEO Word Cloud” (CC BY 2.0) af BitsFromBytes
Myten om longtail keywords
Et longtail keyword betyder ikke, som mange fejlagtigt tror, det antal ord, som er brugt i søgefrasen. Der er opstået en myte om, at longtail – lang hale – refererer til, at søgeordet har en hale af ord efter sig. Men faktisk er navnet på begrebet opstået på baggrund af en illustration af en kurve, som viser søgeefterspørgselskurven, som begynder med nogle meget (få) populære søgeord og så den lange hale af søgeord, som aftager i popularitet. Og særligt den sidste del af halen udgør disse meget specifikke søgetermer, som fik tilnavnet longtail keywords.
Som nævnt er det særligt inden for meget konkurrenceprægede brancher vigtigt at skille sig ud og komme højere op i søgeresultaterne. Både fordi det giver en større troværdighed, og fordi folk ikke gider at sidde og bladre side efter side igennem for at finde relevant info. For eksempel inden for populære keywords som hotel, nyheder, vejret, betting eller online spil, der bruges af online betting og sportsodds udbydere som https://extra.bet365.dk/news/da/ eller hotelkæder som https://www.scandichotels.dk/hoteller/ som begge er præget af hård konkurrence, er det vigtigt, at man sætter sig i brugernes sted og finder ud af, præcist hvad de kunne finde på at søge på. For online spil udbydere vil det måske være en god ide at bruge ”bedste online spil” eller ”Fodbold betting odds”. Hvis et scandic hotel i Spanien gerne vil dukke op i de relevante danske brugeres resultater, så kunne man for eksempel forestille sig at bruge longtail keywords som ”ferie i Spanien”, ”hotel i spanien”, ”bedste hotel i Spanien” osv. Eller endnu mere specifikt bruge longtail keywords, som rammer den by, man har hotel i.
For læren i denne morale er, at hvis man har en dårligt søgeoptimeret side, betyder det, at selvom dine produkter eller din information egentlig er langt mere relevant for brugerne, vil det sandsynligvis aldrig nå ud til dem.
Skriv et svar