Står du med overvejelser om at starte ny virksomhed er det altid en god ide at lave en grundig forretningsplan. For det første fordi en gennemarbejdet forretningsplan tager dig med omkring rigtig mange forhold, som bl.a. markedsføring, som du skal og bør tage stilling til, før du springer ud i en tilværelse som selvstændig. For det andet fordi du med en forretningsplan i hånden står stærkere i forhandlinger med banker eller andre potentielle samarbejdspartnere, som du skal overbevise om at investere tid og/eller penge i dit projekt.
På ”Start & Vækst’s” hjemmeside er der en glimrende skabelon på en forretningsplan, som bl.a. kommer omkring en beskrivelse af selve den ide, som skal danne grundlaget for virksomheden. Man skal også lave en beskrivelse af målgruppen og en markedsanalyse for at afdække, om der er et egentligt behov i markedet for den ide eller det produkt, som skal bære virksomheden til succes. Denne del er vigtig, for hvis der ikke er et behov i markedet, kan du kaste en masse penge og skønne spildte kræfter efter et projekt som på forhånd er dømt til at mislykkedes, og det er ingen interesseret i.
Derudover skal man gøre sig nogle tanker om, hvordan man vil markedsføre sin virksomhed og sælge sit produkt. Der er ikke noget ved, at have en rigtig god ide eller et helt fantastisk produkt, hvis der ikke er nogen, som ved, at det eksisterer. Der er selvfølgelig stor forskel på hvilken type virksomhed, man starter op mht. hvordan man skal gribe markedsføringen an, men her er lidt inspiration til at komme i gang og til at få hentet priser og lagt budget for markedsføringsaktiviteterne.
Hjemmeside
Din virksomhed skal have en hjemmeside – og den skal være søgemaskinevenlig og responsiv. Søgemaskinevenlig betyder, at hjemmesiden er lavet i et system, som kan afkodes af søgemaskinerne og responsiv betyder, at systemet samtidig er i stand til at tilpasse sig de mobile platforme (ipads, mobil telefoner mm), hvor skærmene kan vendes. Og så skal der kobles et analyseprogram på hjemmesiden, så man kan måle den trafik, man får ind på hjemmesiden og de besøgendes adfærd.
Sociale medier
Det er også vigtigt at være tilstede på de sociale platforme, så der skal som minimum laves firmaprofiler på facebook, LinkedIn, Google+ og meget gerne også instagram, hvis det giver mening i forhold til virksomheden og målgruppen. Disse skal selvfølgelig laves, så de linker til hjemmesiden.
Digital/online markedsføring
Med ovenstående platforme på plads er der et godt udgangspunkt for at lave online markedsføring. Langt de fleste mennesker i dag finder det, de søger efter, ved hjælp af søgemaskinerne, så det er klart, at det er vigtigt at ligge nr. 1 i de søgeresultater, som er relevante for ens virksomhed. Hvis man ikke interesserer sig for online markedsføring eller er nødt til at koncentrere sig om andre fokusområder, så er det en rigtig god ide at lave et partnerskab med en ekstern partner omkring online delen.
Ikke mindst fordi området er så kæmpe stort og hele tiden forandrer sig, så det er vigtigt at de mennesker, der arbejder med denne type markedsføring hele tiden har fingeren på online pulsen for at få mest muligt udbytte ud af de tiltag man laver.
Offline markedsføring
Men online markedsføring gør det ikke alene. Engang sagde man, at en online virksomhed kræver online markedsføring og en offline virksomhed ditto offline markedsføring, men sådan er det slet ikke mere. Relativt nye begreber som multichannel og crosschannel vidner om, at forbrugeren opererer på alle mulige platforme både fysisk og online, for at finde det de søger. Der kan også være stor forskel på, hvilken type virksomhed eller målgruppe man forsøger at ramme. High-end forbrugere i livsstils brancherne f.eks. vil sætte stor pris på at modtage et lækkert katalog eller en smart og inspirerende brochure, som afspejler det, som virksomheden/afsenderen står for. Det er klart, at set ud fra et økonomisk perspektiv, så er det også vigtigt at ramme målgruppen meget præcist med denne type markedsføring frem for masse kommunikation. Dertil kommer, at portoen til udsendelse af sådanne tryksager ofte er dyrere end selve tryksagen, så her skal man tænke kreativt og i alternative distributionskanaler. Hvis man f.eks. har en webshop eller anden virksomhed, hvor man sender pakker ud til kunderne, så er der næsten altid plads til, indenfor den eksisterende portogrænse, at vedlægge et katalog eller en brochure. Her er man helt sikker på at ramme den rigtige målgruppe, for kunden har jo allerede handlet mindst én gang og der er lavet masser af undersøgelser, som viser at det er billigere at fastholde eksisterende glade kunder fremfor at tiltrække ny, men mange glemmer dette i den konstante og endeløse jagt på nye kunder.
Læg et realistisk budget
Når man har været omkring alle disse emner, og har gjort sig en masse overvejelser omkring, hvad der er relevant for den virksomhed, man er i gang med at starte, så har man et rigtig godt udgangspunkt for at få hentet priser og sat beløb på de forskellige aktiviteter og dermed få lavet nogle realistiske budgetter og i forlængelse heraf vurdere, hvad det kræver af finansiering for at komme i gang.
Skriv et svar