Det at skulle lære sig selv et fremmedsprog kan være en lang og besværlig proces, men vil altid komme en til fordel senere i livet. Uden forståelse for engelsk ville mange af os f.eks. have svært ved at følge med verden, da størstedelen af internettet foregår på engelsk. Dog er der andre ting man tager med sig når man lærer et fremmedsprog. En sjov undersøgelse har nemlig vist at vi i høj grad er mere rationelle når vi tænker i et andet sprog end det vi er opvokset med. Et hold efterforskere fra Chicago satte sig for at undersøge denne antagelse, og resultaterne var utrolig klare. Selve forsøget var delt op i to omgange, og den første halvdel gav allerede målbare resultater.
Deltagerne fik opstillet et scenarie at 600.000 mennesker var i farezonen fra en dødlig virus. Hertil blev der opstiller to scenarier mere hvor de skulle vælge mellem mulighed A eller B i hver. I det ene scenarie fik de at vide at medicinen fra mulighed A, uden tvivl ville redde 200.000 mennesker, mens mulighed B havde en 33,3% chance for at redde 600.000 mennesker og 66,6% chance for slet ikke at redde nogen.
I det anden scenarie kunne deltagerne vælge mellem medicin A som resulterede i at 400.000 ville dø. Ved mulighed B var der 33,3% chance for at ingen ville dø og 66,6% chance for at alle 600.000 ville dø.
I begge tilfælde er gamblingen faktisk det samme. Forskellige undersøgelser har vist at folk vælger meget ud fra hvordan mulighederne er sat op. I det første scenarie var fordelene ved mulighed A gjort mere klar og gennemskueligt og dette fik flere til at vælge denne mulighed. I det andet scenarie er ulemperne ved mulighed A gjort mere tydelige, og det fik folk til at vælge risikoen ved mulighed B som ikke står så tydeligt.
Efterforskerne fra Chicago opdagede her at mange af dem der havde engelsk som modersmål var lette ofre for denne opstillings effekt når de tænkte i deres eget sprog. Men tendensen var en helt anden når de skulle tænke i deres mest trygge fremmedsprog. Her tog den rationelle tænkning langt mere over og folk var her ikke så prægede af opstilling effekten fra testen.
Efterforskerne ved stadig ikke helt hvad det er der får folk til at blive mere rationelle på andre sprog. Men de har en idé om at det har noget at gøre med en psykologisk afstand der opstår ved at tænke på andre sprog. Man mener at her vil man pludselig tænke mere systematisk, fremfor en automatisk tankegang der nemt kan opstå på ens eget sprog.
Ændrer syn på verden
I samme boldgade er der også er lavet undersøgelser på hvordan et fremmedesprog kan være med til at ændre ens syn på verden underbevidst. I en undersøgelse var en flok tyskere og englændere med i et eksperiment der netop skulle bevise dette. Hver især talte de hinandens sprog for at kunne være en del af eksperimentet. Det gik simpelt ud på at de fik vist forskellige videoer som viste en form for bevægelse hvorefter de skulle beskrive scenen. Et eksempel var en dame som cykler ned ad en gade mod et supermarked.
Her beskrev tyskerne scenen som en kvinde der cyklede mod et supermarked, mens englænderne kun beskrev scenen som en kvinde der bare cyklede. Tyskerne havde altså en tendens til at se på scenens helhed og målet kvinden var på vej mod. De engelsktalende fokuserede derimod mere på hvad selve aktiviteten var på billeder, som var at cykle. Overordnet set viste det sig i eksperimentet at tyskere var bedre til at se verden i en større helhed, mens englænderne zoomede mere ind på specifikke ting i deres hverdag.
Da deltagerne fik samme opgave igen, men i stedet på deres fremmedsprog, viste det sig også at de i høj grad ændrede tankegang og syn på de video clips de fik vist. Tyskerne blev pludselig mere fokuseret på selve aktiviteterne, mens englænderne nu kiggede mere på helheden af videoen og hvad målet var med den.
I sådanne undersøgelser er det tydeligt at se hvor hvor forskellige sprog og kulturer kan være. Oversættelsesbureauer og sprogeksperter kender disse tendenser og kan være en stor hjælp hvis man skal ud og kommunikere med andre lande. Er man f.eks en virksomhed der skal sælge et produkt, skal netop disse ting tages op til overvejelse, da markedføringen ellers kan gå skævt ind eller ingen effekt have.
Skriv et svar