Renovering af bil, motorcykel, traktor o.l.
I dette afsnit vil jeg forsøge så godt som muligt at beskrive, hvordan man efter vores mening kommer i gang med et sådan projekt som gerne skulle holde i rigtig mange år frem i tiden.
Hvis du ønsker at læse om sandblæsning af hus, tryk på linket.
Vi starter med sandblæsning. På stålkonstruktioner og facade m.m. bruger man stadig kvartsand til at blæse med. Men der findes et utal af andre blæsemidler, som er langt mere skånsomt for tyndplader eks. karosserier. Automalere bliver også træt af, hvis ruheden er alt for grov på det emne de skal behandle. Dette koster alt for meget tid og for mange af dine penge.
Hos Sandblæsning har vi lavet en blanding, der efter vores mening giver den bedste overflade at levere videre til senere bearbejdning. Vores anlæg kan skrues så langt ned i tryk, så vi kan være ekstremt skånsomme ved områder, der er hårdt angrebet af rust, således at ikke alt bliver blæst i stykker.
Tidens tegn og reparationer vil naturligvis komme til syne – buler, udspartlede huller m.m.
Inden aflevering
Inden aflevering skal emnet naturligvis være skilt ad – også skærme som er skruet fast. Alt skal rengøres for hvad der hedder undervognsbehandling, klistermærker, gummihud, sealer ved samlinger samt olie og fedt. ALT SKAL VÆRE VÆK!
I tilfælde af at emnet skal metalliseres efterfølgende skal den være 100% skilt ad. Ikke en skrue eller møtrik må sidde tilbage. (hvis i ikke selv ønsker rengøringsarbejdet har vi naturligvis også mandskab til dette.
Når emnet er afleveret bliver det blæst helt rent og alt er pludselig synligt. Der er sikkert en del arbejde med udskiftning af pladedele eller reparationer. I får emnet med hjem igen så i kan lave jeres reparationer. Derefter kan i levere det igen og vi blæser de nye pladedele rene samt det vi kalder en sandsvirpning af hele karosseriet da det allerede vil være begyndt at korriderer. Sidst nævnte koster ca. 1.000-1.500kr alt efter hvor omfattende reparationen har været.
Derefter kan i vælge at få emnet metalliseret – hvilket kun kan anbefales. Her bruger vi kun ren zink til tyndplader da den har den fineste ruhed til når det engang skal males.
Man kan sagtens spartle direkte på zink da det vil få en super vedhæftning både med tin og plastik padding. Det bedste for udvendige svejsninger er vist der bliver lagt tin i så det bliver helt tæt for fugt. Ingen maling er nemlig helt vandtæt.
Da der er gasarter i den påsprøjtede zink, skal alle dele eller karosseri stå et døgn før påbegyndelsen af maling. Det første lag er meget vigtigt. Det skal være en meget meget tynd primer. Husk at få det godt ind i alle samlinger. Hvis man overhører dette vil man kunne få små vulkaner i lakken da zink ikke kan komme af med sine restgasser.
Derefter er det tid til sealing. Vælg en god sealer der er overmalbar og giv alle samlinger, bund, døre og alle steder en omgang. Hvis delene har været ude og fået fugt skal de gennemtørres i en malerkabine før maling. Zinktoppe (vulkaner) skal slibes ned og der skal slibes godt hvor evt. overgang fra ikke-metalliseret til metalliseret er. Brug sandpapir omkring korn 220. Herefter skal det males/lakeres på normalvis. Tag evt. en kopi af dette afsnit med til maler.
Hvis i følger vores fremgangsmåde, vil i få et rigtig godt resultat som kan holde i rigtig mange år frem i tiden.
Læs flere nyheder
Skriv et svar