Gode TV-udsendelser formår at samle nationen om stuens alter. Både antallet af de tilbragte timer foran TV’et samt de høje seertal vidner om vores interesse for specifikke TV-udsendelser. Her er dem, vi holder mest af at bruge tid på.
Kilde: Pexels
Vi rejser gerne med til fjerne destinationer
Rejseprogrammer hitter blandt danskere og får os til at finde vores plads i sofaen uge efter uge for at følge med, når blandt andet Beha-familien har “Kurs mod fjerne kyster”. Da programmet havde premiere, var seertallet på omkring en halv million. Ved tredje sæson var det tal steget til 842.000, mens de rosende ord haglede ned over programmet i form af rekordbrydende kvalitetsvurderinger.
Også rejseprogrammet “Først til verdens ende” har fået os til at følge med i spænding, når fire par har skullet finde vej gennem verden i et forsøg på at komme først i mål. Mere end en halv million danskere har her klinget til TV’et, mens rejsen er gået gennem verdens kroge. Meget kunne tyde på, at vi er et eventyrlysten folkefærd med en udbredt nysgerrighed for kulturer og nationer.
Vi kan ikke få nok af store sportsbegivenheder
Store sportsbegivenheder har en unik evne til at samle danskerne og få os til at stuve sammen foran skærmen. Internt i landet holder vi af at heppe med, når danske fodboldklubber kæmper om at være de bedste. Blandt andet følger store dele af landet med lige nu, hvor odds på 2.20 peger FC Midtjylland som regerende mester i årets Superliga. Andre tørrer øjnene efter Brøndby IF’s seneste tre nederlag og håber, at Jesper Lindstrøm har ret, når han siger, at klubben ikke er krise.
Hvor Superligaen skaber fællesskaber regionalt i landet, har andre store sportsbegivenheder en evne til at skabe sammenhold på tværs af de regionale grænser. Foruden de årlige events som Superliga og Tour de France bød 2016 på OL og EM i fodbold, hvilket det år fik danskerne til at samle sig og i gennemsnitligt bruge intet mindre end 102 timer på sport i TV. Side om side heppede vi med, da Danmark sikrede sig 15 OL-medaljer, mens vi ærgrede os over ikke at være en del af EM i 2016. Ikke desto mindre fulgte vi med i turneringen alligevel.
Kilde: Pexels
Vi elsker danske serier med historisk indhold
En af de ultimative seerrekorder gik til “Krøniken”, da afsnit ti af den danske serie samlede hele 2.714.000 foran TV’et. Ingen gang Danmarks EM-finale i 1992 kunne slå den rekord. Især er det emner som dansk historie, familieintrigere og klasseskel, der hiver i os og får seertallet til at skyde i vejret.
I samme dur finder vi serien “Matador”, der siden 1985, hvor serien første gang blev vist, har formået at samle nationen i en sådan grad, at alle andre programmer har svært ved at følge med. I februar 1985 slugte hele 3.641.000 seer afsnit ni af serien. TV-monopolet dengang må selvfølgelig ikke negligeres, da det uden tvivl har ydet indflydelse på det høje seertal. Hvad vi dog kan regne med, er de nyere seertal, der viser, at den danske serie i 2017 stadig formåede at vække glæde i de danske hjem. Seertallet var her på 1.161.000, da første afsnit blev vist og genudsendt i maj 2017.
Rejser, sport og historie synes altså at være emner, der vækker interesse blandt den danske befolkning. I hvert fald er det TV-udsendelser centreret om dette, der har størst popularitet.
Skriv et svar